fredag den 13. december 2013

Shèng dàn jié zài Zhōngguó

Salat i Kina: Christmas Edition!

Som lovet i det tidligere indlæg får I her en ordentlig omgang jul! Der er måske nogle der undrer sig - jul i Kina? Kan man det? Fejrer de overhovedet jul? Hvad med flæskesteg, julekalender og risalamande?

Ingen problem, vi har det hele under kontrol og alt vil blive grundigt gennemgået i følgende indlæg.

First things first - Nej, kineserne fejrer som sådan ikke jul. Selvfølgelig (kommunisme og religionsforbud* og alt det der, I ved nok). Men det forhindrer dem da ikke i at give den max gas med julestemningen alligevel! Julepynten ventede gudskelov med at blive hængt op til starten af december, hvilket jo bare er helt fantastisk. Til gengæld siges det, at den så ikke bliver pillet ned igen før langt inde i januar, så de kompenserer vidst lidt for den sene oppyntning i den anden ende. Vi har sågar en nisse herhjemme der får lov at stå på årsbasis fordi ayi nægte at den skal pakkes væk! Selvfølgelig skal der suppleres med billeder, da de jo som sagt siger mere end 1000 ord (og så langt et indlæg planlægger jeg heller ikke det her skal være).

Jul på skolen - alle har bidraget med hver deres sprog. Selvfølgelig også mig!
Hvem ved btw hvilket sprog "Buon Natale" er??

The Place er også pyntet - sorry for potato, men jeg har desværre kun mit telefonkamera!


De har simpelthen valgt at konstruere en midlertidig karrusel med julepynt. 

Mere The Place - sorry for potato

I foyeren til min skole har vi nu også fået juletræ op.

Meery Christmas - de gør deres bedste, de søde kinesere!

Alternativt juletræ..

Juletræet på skolen - lidt sølle måske.

Julepynt på skolen - og udsigten fra fællesrummet!

Julepynt i Sanlitun
Jeg kunne blive ved med al den julepynt jeg finder rundt omkring, men vil slutte af med det her flotte billed jeg nappede på vej hjem en aften. 

For mig er det her billed indbegrebet af Beijing - et lille, hyggeligt Hutong-agtigt hus med China World Trade Center i baggrunden (ja, det hedder det, uheldigt, men sådan er det nu engang). Det skal ikke være en hemmelighed at jeg kommer til at savne det her skønne mix <3 


Så julepynten - tjek!

Men hvad så med traditionerne? 
Selvfølgelig byder det på lidt udfordringer at holde helt klassisk jul i et land som Kina. Men alt taget i betragtningen synes jeg vi klarer den ret godt! Der er fx. allerede blevet kreeret den første omgang risengrød - vi lærte endda ayi at lave det, så det skal nok blive noget vi ser mere af!

Risengrød i sengen - vores ayi rystede noget på hovedet.
Det betyder, at vi selvfølgelig også har tyvstartet lidt og lavet den første portion ris a la mande. Risengrød er én ting - ris er her jo nok af, og mælk kan skaffes. Noget andet er ris a la mande. Sådan noget som usaltede mandler er fx. ikke noget der hænger på træerne herovre. Og vanillestænger? Glem det. Så er det godt man kan importere mandler og bruge vanilleessens i stedet - selvom effekten ikke helt er den samme. Kirsebærsovs måtte vi dog leve uden.

Kalenderlyset er også importeret, og det følges til punkt og prikke hver dag. Samme gælder julekalenderne! Både de fysiske - min moster havde en LEGO Star Wars julekalender med hjem i oktober - og de visuelle. Der bliver således set Pagten og The Julekalender hver dag med pigerne. Oven i ser jeg også Jul på Vesterbro. Så på dét punkt mangler vi heller intet. 

Kalenderlys har vi skam også!
Julebageriet har vi også så småt taget hul på, men det bliver nok først for alvor skudt i gang når min mormor og morfar kommer den 14. december.

Her er Bella i fuld sving med at dekorere peberkager (købt i IKEA) til oppyntning

Det er kunst du - julekunst!

Her ligger så materialerne til et honningkagehus.

Og her har vi honningkagehuset samlet!
Så traditionerne fejler heller ikke noget her. Det var en lidt hurtig gennemgang - det kan tænkes der kommer en opdatering hvis jeg pludselig kommer på noget der fortjener at blive nævnt! 

Ellers er der ikke meget mere at sige end glædelig jul! :D


*Jeg ved godt der ikke teknisk set er tale om religionsforbud i Kina, og det bliver heller ikke praktiseret på nogen måde! Der er bare ikke som sådan en hovedreligion som vi har det i DK, that's all. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar