tirsdag den 17. december 2013

December er en dejlig ting

Starter hvor vi slap sidst (hvis man ser bort fra mit special edition juleindlæg); KTV - karaokebar, til de der er i tvivl.

Egentlig er der ikke voldsomt meget at sige om dén sag. Det var selvfølgelig superhyggeligt som altid, med nogle dejlige mennesker - dem er der jo så mange af herovre. Der blev skrålet igennem for alle pengene, og vi fik drukket os nogle øl. Kinesere er nogle skøre typer, de er  fuldstændig kolde for om de synger dårligt (eller danser dårligt eller bare generelt optræder så skørt man, som dansker, krummer tær. Det eneste de ER bekymrede for de gør dårligt er at snakke engelsk!) Anyways, min pointe er, at de bare giver den max gas på KTV, også selvom det er pivfalskt og ikke til at høre på. Og det er jo altid underholdende! Efter tre timer, hvor jeg ellers personligt var ved at være varmet op (det er sq en smule grænseoverskridende), løb tiden dog ud og så tullede vi ellers hjemad. 

Onsdag og torsdag gik rimelig stille og roligt. Fredag tog min (eneste) klassekammerat hjem, så torsdag var vi i byen for lige at sige ordentlig farvel. Det betød så, at han var hårdt ramt af tømmermænd fredag - jeg selv havde været fornuftig og tog tidligt hjem. Fredag aften blev også tilbragt hjemme på sofaen - lørdag morgen kl. 9 stod den nemlig på skitur med skolen!
De sørgelige rester af min klasse - der så nu kun består af mig og min lærer (yderst til venstre, hvis I ikke kunne gætte det)

9.30 satte vi, fulde af forventning, kursen mod skiresorten, hvor vi ankom efter ca. to timers kørsel. Vi havde i forvejen fået udleveret et kort over området og pisterne, og selvom det ikke var Østrig så det ganske fornuftigt ud. Det var dog et lidt andet syn der mødte os - alt var to ud af seks pister åbne. Selvfølgelig begge to de grønne, som er den absolut letteste kategori. Nu har jeg efterhånden været på skiferie et par år og står rimelig "decent" hvis jeg selv skal sige det, så nogen kæmpe udfordring var det bestemt ikke. Det så også helt forkert ud, da sneen var lavet med snekanoner, hvilket betød, at det kun lige var pisterne der var dækket af sne - rundt omkring var der brunt og grønt som på en standard dansk efterårsdag. Vi lod os dog ikke afskrække og kastede os hovedkuls ud i det - med tallerkenlift op på toppen af den "største" af de to pister. På vejen op undrede jeg mig lidt over, at der ikke var flere der tog liften hele vejen op, men tænkte de nok bare ikke var øvede nok. Det viste sig hurtigt der var en grund til det! Hele den øverste del af pisten var ren is, og helt sindssygt at stå på med de godt slidte ski vi havde lejet. Selv tyskeren, der bor i et skiområde, måtte indrømme han havde været ved at stå på halen! Jeg faldt heller ikke, men jeg var sørme tæt på. 
Så lærte vi dén lektie, og resten af dagen gik derfor med at ligge og køre halvvejs op med liften, og ned igen med skiene direkte med "dalen" hvis man ville have bare lidt fart på. 

Nu virker det alt sammen supernegativt, men det var det altså slet ikke! Alt i alt var det en vildt hyggelig tur, hvor der var plads til at fjolle en masse på ski, lærer vores venner at stå på ski (vi var et par øvede, resten var nybegynder) og ikke mindst - grine af kinesere der stod på ski! Det var nok det mest komiske, det var virkelig bambi på glatis!  Susanne (min danske ven, der også går på skolen) optog et par kinesiske stunts, jeg skal prøve at se om jeg kan få fingrene i de videoer.

Susanne er SÅ klar på ski! I sin, lejede, lyserøde flyverdragt. 

Skiresorten - eller, de to pister, med helt bare bjerge i baggrunden.

Det ene hus som skiresorten bestod af.

Udsigten fra toppen. Og en kineser på ski i forgrunden!

Humøret er stadig højt!

Vi nåede ned - levende. Det øverste stykke var ren is!

Obligatorisk selfie - vi mangler bare lige Obama ikke? (kliché, I know)

Pisterne med sol på. Som sagt, ikke det vildeste område.


Efter et par timer på ski tog vi hjemad igen, rimelig bombede også selvom vi ikke havde været voldsomt anstrengt. Havde dog ikke tid til at sove, var kun lige hurtigt hjemme og vende, hente mine ting, bage en kage (til fødselaren, da vi er de eneste der har ovn - ovne er ikke fast inventar i kinesiske køkkener!) og så ellers hjem til Susanne for at forberede julefrokost/fødselsdagsfest. Havde været i IKEA ugen forinden for at skaffe de mest nødvendige ting - som fx. rugbrød, snaps og kødboller, som vi begge blev enige om kunne gøre det ud for frikadeller. Susanne havde skaffet karrysild og øl, og så var vi ellers godt kørende! Hendes roommate havde fødselsdag, så dessert fik vi også, selvom vi snød og spiste den før maden. De andre kom dryssende i løbet af aftenen med hver deres retter/alkohol, så jeg fik både smagt på spansk kartoffel-omelet og polske dumplings. Snapsen gled, mod al forventning, hurtigt ned og der gik ikke længe før stemningen var ret god. Vi var en 15 stk i alt, hvilket jeg synes er ret godt skrabet sammen når nu der er så mange der er taget hjem til jul! Super hyggelig aften, men ved 3-tiden var jeg godt brugt og jeg skulle tidligt op søndag, så jeg tullede hjemad.

Fødselsdagsbarnet bliver glad for kagen.
Så varmes der kødboller!

Og skæres rugbrød med slagter-kniv. Det var en udfordring! 
Rugbrød og karrysild i udlændinge-venlige hapser.
(De anede jo ikke hvordan man spiste det) 
Sildemadder, kødboller og spansk kartoffel-omelet

Snapsen er åbnet!
Zero - fødselaren - har også fundet snapsen.

Fødselaren og jeg
Øv, så var snapsen tom! 


Hele forsamlingen
Michael - ny australsk dreng - og jeg.
Ja, ser sq lidt færdig ud...


Os der blev ved til sidste ende

Søndag kl. 12.15 (okay, måske ikke SÅ tidligt alligevel) holdt der nemlig en bil og ventede på at køre mig i lufthavnen, hvor jeg skulle hente mine bedsteforældre, der er kommet for at fejre jul med min moster. Deres fly landede i god tid, men det tog en helvedes tid med kufferterne, så vi var først hjemme igen ved tre-tiden. Fik mig en ordentlig, og tiltrængt, lur før turen gik på Den Gyldne Jaguar til aftensmad (buffet med 400 forskellige retter) - en  tradition når man får besøg herovre. Midt i aftensmaden fik jeg en besked fra min mor om, at min søster var besvimet hjemme på køkkengulvet, og at de var på hospitalet, så jeg fik lidt af et chok! Der var heldigvis intet galt, hun har det godt igen og alt er som det skal være, men kan da nok love for vi alle blev forskrækkede - ikke mindst dem derhjemme.

Ellers går det meget stille og roligt herovre. Vi har huset fuldt, nu hvor mine bedsteforældre også er kommet, så alle tænkelige sovepladser er optaget. Jeg sover dog stadig inde i skabet, og har nu fået trukket en ledning derind så jeg også har en sengelampe - det er jo det rene luksus!

Apropos luksus, så var vi i dag på Silkemarkedet og få fodmassage - ikke dårligt!
(Beklager fødder, jeg ved det er uexet, men hey, hende den flotte kineser med brillerne og mundbindet må vel gøre op for det!)

Resten af ugen står på en masse masse timer. Alle de timer jeg skulle have haft mellem d. 21. og d. 31. har jeg i denne uge i stedet, så det er dobbelt op på timer hver dag. Samtidigt er min klassekammerat, som tidligere nævnt, taget hjem på juleferie, så det er 4x privatundervisning hver dag - kan ellers lige love for man lærer en masse når man har enetimer! Skal jo også gerne nå at blive klar til den sidste prøve, så jeg kan få diplom på at have fuldført kinesisk på HSK 2. Den er nok ikke helt skidt at have stående på CV'et!

I morgen skal jeg en sidste gang på The Steps og have steak sandwich. Kan slet ikke fatte at jeg er hjemme på lørdag. Har virkelig blandede følelser omkring det. Selvfølgelig glæder jeg mig helt vildt til at se min familie og venner og holde jul hjemme (og nytår i Schweiz!), men på den anden side kommer jeg virkelig også til at savne det herovre. Her er så mange muligheder, så meget liv og stemning og glade dage og jeg har mødt en masse helt fantastiske mennesker, jeg ikke lige sådan får mulighed for at se igen. Åh, det er ikke nemt at være international! Det er dog ikke helt farvel endnu, så de par sidste dage skal nydes i fulde drag, med et brag af en afslutning på fredag, hvor skolen holder Christmas Party (og det går for at være ret så vildt).


Ingen kommentarer:

Send en kommentar